Kvalitet och kvalitetsegenskaper för tjänster (ekonomistyrning)
Tjänster är produkter som inte är påtagliga, det går inte att ta på en tjänst. Tjänster
är inte lika lätta att visa för tilltänkta kunder som varor, tjänster måste beskrivas
och förklaras.
Kunden deltar ofta när tjänsten utförs och kunden blir oftast inte innehavare till
tjänsten när den har utförts. Tjänster kan inte testas av kunden innan köp och tjänster
består oftast av en helhet med deltjänster. Kvalitet för tjänster brukar beskrivas
med ett antal egenskaper. Nedan visas kvalitetsegenskaper för tjänster.
Pålitlighet - att det som lovats blir utfört, punktlighet och precision.
Trovärdighet - går det att lita på leverantören.
Tillgänglighet - lätthet att få kontakt med leverantören.
Kommunikationsförmåga - hur väl leverantören kan prata med kunden
Tjänstvillighet - hur villig leverantören är att hjälpa kunden.
Artighet - leverantörens uppförande.
Inlevelseförmåga - förmåga att leva sig in i kundens situation.
Omgivning - den fysiska miljön där tjänsten utförs.
Kvalitet för tjänster beskrivs av kvalitetsegenskaper. Dessa kvalitetsegenskaper
kan modereras olika för olika tjänster. Hur kvalitetsegenskaper skall se ut för
en tjänst beror på kundernas krav, behov och förväntningar.
Enkel bokföring och fakturering?, via Bokio kan du sköta din bokföring och fakturering i molnet. Bokios smarta mallar sköter konteringen automatiskt så att du kan vara
trygg med att du gör rätt.
Klicka här för att komma igång redan idag.
Om du skall upprätta en
årsredovisning för ett mindre aktiebolag enligt K2-rekommendationen så kan du med fördel göra det här online,
årsredovisning online. Du betalar per årsredovisning men behöver bara
betala om du är helt nöjd.
Behöver ditt företag låna pengar? Hos Krea kan ditt företag låna mellan 10 000 kr och 30 000 000 kr under
upp till 5 år. Det finns cirka 24 långivare att välja mellan och du får ett låneförslag inom 2 dagar (
Gör en ansökan idag).
Uppdaterad: 2010/02/09
Kontakta bokforingstips.se