Kundperspektivet i det balanserade styrkortet (ekonomistyrning)
I kundperspektivet skall de kunder och marknader som företaget valt att rikta sig
till identifieras. Det är den här inriktningen på kunder och marknader som skall
förverkliga de finansiella målsättningarna.
Företaget skall ge kunderna ett värdeerbjudande, vilket är de egenskaper produkter
och tjänster har, för att tillfredställelse och lojalitet ska skapas hos kunderna.
(Kaplan & Norton, 1996, sid. 65ff) De mål och mått som väljs ut i kundperspektivet
skall utgå från företagets marknadsföringsstrategi och de kunder företaget valt
att rikta sig till.
Enligt Kaplan & Norton (1996, sid. 68) är mått för kundtillfredsställelse, marknadsandel
och återköpsbenägenhet allmänna och vanligt förekommande varför dessa kallas utfallsmått.
För att kunna uppnå utfallsmåtten behövs även en uppsättning drivande mått som påverkar utfallet,
dessa mått talar om hur utfallsmåtten skall nås.
Behöver ditt företag redovisning eller revision? Ageras är en kostnadsfri tjänst som hjälper dig hitta en redovisningskonsult
eller revisor som passar dina behov.
Klicka här och prova idag, Ageras är gratis och inte bindande.
Om du skall upprätta en
årsredovisning för ett mindre aktiebolag enligt K2-rekommendationen så kan du med fördel göra det här online,
årsredovisning online. Du betalar per årsredovisning men behöver bara
betala om du är helt nöjd.
Vill du sänka dina levnadsomkostnader? Hos Zmarta kan spara pengar på privatlån, bilförsäkring,
hemförsäkring, elavtal, bolån och företagslån med mera.
Uppdaterad: 2010-02-08
Dela innehåll
Kontakta bokforingstips.se