Bokföringsteknik, debet och kredit
Bokföringsteknik är den teknik som används vid bokföring. Inom bokföringen finns begreppen debet och kredit som betyder vänster och höger.
Debet och kredit skall alltid balansera, i varje verifikation skall man bokföra
ett lika stort monetärt belopp i debet som i kredit. Bokföring utgår ifrån att det
finns fem typer av kontokategorier. Dessa är tillgångar, eget kapital, skulder,
intäkter och kostnader.
Tillgångar, eget kapital och skulder ingår i en balansräkning. Tillgångarna finns
på vänstersidan (debet) och skulder och eget kapital finns på högersidan i en balansräkning
(kredit). När man bokför tillgångar, skulder och eget kapital innebär det följande:
+ Tillgångar ökar i debet och minskar i kredit
+ Skulder ökar i kredit och minskar i debet
+ Eget kapital ökar i kredit och minskar i debet
Eget kapital är ägarnas kapital och består av deras insatser samt deras ackumulerade
resultat (vinst eller förlust) från verksamheten. Eget kapital delas upp i intäkter
och kostnader. Intäkter minus kostnader under ett år är företagets resultat och
därför en del av eget kapital. Intäkter ökar värdet av eget kapital och kostnader
minskar värdet av eget kapital.
Då eget kapital ökar i kredit och minskar i debet gäller följande för intäkter och
kostnader:
+ Intäkter ökar i kredit och minskar i debet
+ Kostnader ökar i debet och minskar i kredit
Intäkter och kostnader ingår i en resultaträkning. När varje år avslutas i ett bokslut
skall resultatet från resultaträkningen (Intäkter minus kostnader) flyttas över
till eget kapital i balansräkningen. Det här görs i en bokslutstransaktion och därefter
är skillnaden mellan intäkter och kostnader noll, hela skillnaden ligger i eget
kapital.
Exempel för bokföringsteknik:
Vi köper in en maskin (tillgång) till företaget med pengar från kassan (tillgång).
Värdet ökar på en tillgång, maskiner, och värdet minskar för en annan tillgång, kassa. Kontot
för maskiner skall debiteras (ökar) och kontot för kassa skall krediteras (minskar).
I en modern kontoplan (Baskontoplan) idag ser det ut på följande sätt när det gäller
tillgångar, eget kapital, skulder, intäkter och kostnader.
Kontoklass 1 - Tillgångar (1000-1999)
Kontoklass 2 - Eget kapital och skulder (2000-2999)
Kontoklass 3 - Intäkter (3000-3999)
Kontoklass 4 till 7 - Kostnader (4000-7999)
Kontoklass 8 - Finansiella intäkter och kostnader, skatter och årets resultat (8000-8999)
Saldon på konton för tillgångar, eget kapital och skulder skall flyttas över mellan
räkenskapsår. Utgående balans för tillgångar, eget kapital och skulder blir ingående
balans i nästa räkenskapsår.
Utgående balans, 2006Tillgångar 1000 (Debet)
Eget kapital -500 (Kredit)
Skulder -500 (Kredit)
blir............
Ingående balans, 2007Tillgångar 1000 (Debet)
Eget kapital -500 (Kredit)
Skulder -500 (Kredit)
Behöver ditt företag redovisning eller revision? Ageras är en kostnadsfri tjänst som hjälper dig hitta en redovisningskonsult
eller revisor som passar dina behov.
Klicka här och prova idag, Ageras är gratis och inte bindande.
Om du skall upprätta en
årsredovisning för ett mindre aktiebolag enligt K2-rekommendationen så kan du med fördel göra det här online,
årsredovisning online. Du betalar per årsredovisning men behöver bara
betala om du är helt nöjd.
Vill du sänka dina levnadsomkostnader? Hos Zmarta kan spara pengar på privatlån, bilförsäkring,
hemförsäkring, elavtal, bolån och företagslån med mera.
Uppdaterad: 2010-01-07
Dela innehåll
Kontakta bokforingstips.se